The ‘Going Out’ strategy that China began in 1999 escalated to a global level with the ‘Belt and Road Initiative’ in 2013. However, the lack of a clear international framework for corporate accountability accentuates the risks of human rights’ affectation by Chinese corporations, considering their controversial performance in Latin America. This article engages with the scholarly framework of international norm localization to analyze the enactment of Chinese business and human rights standards and their concrete application. This assessment relies on an extensive review of academic and policy research and the analysis of social conflicts around one of the largest copper mines in the region, Las Bambas, located in the highlands of Peru. The case shows that the main problem is not the lack of incorporation of business and human rights standards into national laws and the guidelines of companies’ home regulators, but the different ways they are interpreted by social actors on the ground. Local communities are not passive receptors of those norms but norm makers who appropriate them and provide new meanings in line with their self-determination. Chinese and national authorities and firms, therefore, need to engage with those norms from the perspective of local people.
La estrategia de 'Salir' que China inició en 1999 escaló a nivel global con la 'Iniciativa de la Franja y la Ruta' en 2013. Sin embargo, la falta de un marco internacional claro para la responsabilidad corporativa acentúa los riesgos de afectación de los derechos humanos por parte de las corporaciones chinas. , considerando su polémica actuación en América Latina. Este artículo aborda el marco académico de la localización de normas internacionales para analizar la promulgación de estándares chinos sobre empresas y derechos humanos y su aplicación concreta. Esta evaluación se basa en una revisión extensa de la investigación académica y de políticas y el análisis de los conflictos sociales en torno a una de las minas de cobre más grandes de la región, Las Bambas, ubicada en las tierras altas del Perú. El caso muestra que el principal problema no es la falta de incorporación de estándares empresariales y de derechos humanos en las leyes nacionales y las directrices de los reguladores nacionales de las empresas, sino las diferentes formas en que son interpretados por los actores sociales en el terreno. Las comunidades locales no son receptores pasivos de esas normas, sino creadores de normas que se apropian de ellas y les proporcionan nuevos significados de acuerdo con su autodeterminación. Por lo tanto, las autoridades y empresas chinas y nacionales deben comprometerse con esas normas desde la perspectiva de la población local.
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