Using a differences-in-differences approach we study the link between regional trade agreements (RTAs) and completion of primary education in developing countries and find that the causal link is negative and economically significant. Engaging in RTAs between 1980 and 2016 decreases primary education completion rate by approximately 0.757 percentage points. Our findings are robust to the inclusion of both falsification and placebo tests. More importantly, when applying event studies, we find that the equal trends assumption holds. We explain our findings as the likely result of increased opportunity costs in households whose adult members tend to be unskilled and relatively poor, as they have higher incentives of having their children work either outside or inside their households.
Utilizando un enfoque de diferencias en diferencias, estudiamos el vínculo entre los acuerdos comerciales regionales (ACR) y la finalización de la educación primaria en los países en desarrollo y encontramos que el vínculo causal es negativo y económicamente significativo. La participación en ACR entre 1980 y 2016 reduce la tasa de finalización de la educación primaria en aproximadamente 0,757 puntos porcentuales. Nuestros hallazgos son sólidos ante la inclusión de pruebas de falsificación y de placebo. Más importante aún, al aplicar estudios de eventos, encontramos que se cumple el supuesto de tendencias iguales. Explicamos nuestros hallazgos como el resultado probable de mayores costos de oportunidad en hogares cuyos miembros adultos tienden a no estar calificados y ser relativamente pobres, ya que tienen mayores incentivos para que sus hijos trabajen fuera o dentro de sus hogares.
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