Since the mid-1990s, the main airports in Latin America have been privatised. This is the result, on the one hand, of the liberalisation of the aviation industry in almost all the countries of the region, and on the other hand, of the application of an extensive and uninterrupted programme of air public policies, currently underway. Based on this, this paper first analyse how public policies have influenced the development of airports in Latin America, generating the privatisation of the most important in the region (in a context of structural reform still in progress). Second, it studies how the COVID-19 pandemic affected the technical efficiency of the privatised airports in the region. Therefore, in this paper, the measurement of technical efficiency is carried out (using only technical variables, that is, infrastructure and aeronautical or air traffic variables) on a representative set of Latin American privatised airports, both in the pre-pandemic period (2017–19) and in the severest pandemic period (2020). The methodology used to carry out the study is data envelopment analysis (DEA). The main results of the research reveal high, and in some cases ideal, technical efficiency indices in the pre-pandemic period, and not very severe drops in technical efficiency in the pandemic period.
Desde mediados de la década de 1990, los principales aeropuertos de América Latina han sido privatizados. Esto es resultado, por un lado, de la liberalización de la industria de la aviación en casi todos los países de la región y, por otro lado, de la aplicación de un extenso e ininterrumpido programa de políticas públicas aéreas, actualmente en curso. Basándose en esto, este artículo analiza primero cómo las políticas públicas han influido en el desarrollo de los aeropuertos en América Latina, generando la privatización de los más importantes de la región (en un contexto de reforma estructural aún en curso). En segundo lugar, estudia cómo la pandemia de la COVID-19 afectó la eficiencia técnica de los aeropuertos privatizados en la región. Por lo tanto, en este artículo, se realiza la medición de la eficiencia técnica (utilizando solo variables técnicas, es decir, infraestructura y variables aeronáuticas o de tráfico aéreo) en un conjunto representativo de aeropuertos privatizados de América Latina, tanto en el período pre-pandémico (2017-2019) como en el período más severo de la pandemia (2020). La metodología utilizada para llevar a cabo el estudio es el análisis envolvente de datos (DEA). Los principales resultados de la investigación revelan índices de eficiencia técnica altos y, en algunos casos, ideales en el período pre-pandémico, y caídas no muy severas en la eficiencia técnica en el período de la pandemia.
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