estudios culturales etica y responsabilidad social

Civic engagement of future citizens: An insight from Peruvian students’ attitudes towards relevant societal issues as predictors of expected conventional political participation

2023

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Studies that cover civic engagement in adolescents approach its understanding from the cognitive domain of civics and citizenship. However, it is crucial to also pay special attention to the adolescents’ affective-behavioural domain regarding political and social issues and how they could affect their civic engagement in adulthood, particularly in complex contexts with emerging and challenging fragile democracies such as Peru. Concerning this, we propose a model about adolescents’ attitudes toward relevant societal issues as predictors of their expected conventional political participation, an approach to future civic engagement. We applied a multilevel path analysis based on data from 5,166 Peruvian 8th-grade students (Mage = 14.03; SD = .88) participating in the 2016 International Civic and Citizenship Education Study. Our results showed that agreed attitudes toward equal rights of men and women, ethnic/racial groups, homosexuals, and trust in civic institutions positively predict expected electoral participation, but agreed attitudes toward corrupt practices in government turn out to be a negative predictor. Likewise, agreed with attitudes toward equal rights of ethnic/racial groups, disobedience to law, authoritarianism and corruption in government, and trust in civic institutions positively predict expected active political participation; however, agreed attitudes toward equal rights of men and women are a negative predictor. Promoting the exercise of civic attitudes would help to follow fewer passive roles and thus tend towards active political participation, which, in addition, would be seen not only as a space to obtain benefits but also to develop citizenship genuinely committed to democracy.

 

Los estudios que abordan la participación cívica en adolescentes abordan su comprensión desde el ámbito cognitivo de la educación cívica y la ciudadanía. Sin embargo, es crucial prestar especial atención también al ámbito afectivo-conductual de los adolescentes con respecto a los temas políticos y sociales y cómo estos podrían afectar su participación cívica en la adultez, particularmente en contextos complejos con democracias frágiles emergentes y desafiantes como Perú. Con respecto a esto, proponemos un modelo sobre las actitudes de los adolescentes hacia temas sociales relevantes como predictores de su participación política convencional esperada, un enfoque para la participación cívica futura. Aplicamos un análisis de trayectoria multinivel basado en datos de 5166 estudiantes peruanos de octavo grado ( edad M  = 14.03; DE = .88) que participaron en el Estudio Internacional de Educación Cívica y Ciudadana de 2016. Nuestros resultados mostraron que las actitudes consensuadas hacia la igualdad de derechos de hombres y mujeres, los grupos étnicos/raciales, los homosexuales y la confianza en las instituciones cívicas predicen positivamente la participación electoral esperada, pero las actitudes consensuadas hacia las prácticas corruptas en el gobierno resultan ser un predictor negativo. Asimismo, las actitudes de acuerdo con la igualdad de derechos de los grupos étnicos/raciales, la desobediencia a la ley, el autoritarismo y la corrupción en el gobierno, y la confianza en las instituciones cívicas predicen positivamente la participación política activa esperada; sin embargo, las actitudes de acuerdo con la igualdad de derechos de hombres y mujeres son un predictor negativo. Promover el ejercicio de actitudes cívicas ayudaría a adoptar menos roles pasivos y, por lo tanto, a tender hacia la participación política activa, la cual, además, se percibiría no solo como un espacio para obtener beneficios, sino también para desarrollar una ciudadanía genuinamente comprometida con la democracia.

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