viernes
26 noviembre
12:00 h
Sesión virtual Ver Mapa

The health effects of non-contributory pensions among the elderly ultra-poor
Noelia Bernal

Abstract:

We study the health effects of Peru's non-contributory pension program Pension 65,which is targeted to the extreme poor elderly.To identify the intention-to-treat effects, we exploit local variation around a welfare index as a natural experiment that randomly assigns eligibility to the program. We use survey data explicitly designed to account for discontinuity around the eligibility threshold. Overall, we find improvements on self-reported health, cognitive functioning, mortality risk markers, anemia and depression among eligible individuals; though they also report increases in chronic diseases and abdominal fat accumulation. Among the channels, we find that the program improves the quality of nutrition and health care access, but prompts sedentary lifestyle. Most of the effects remain in the medium run (more than two years), yet some are short-lived. We also run heterogeneous effects analysis and find that residing in urban areas or near health care facilities improve the program effects. A geographical diverse country like Peru lacks adequate and wide-displayed health infrastructure, but addressing these challenges may boost the health effects of a social pension program.

Speaker:

Noelia Berna!, es Profesora del Departamento de Economía de la UP. Es Ph.D. en Economía y Máster en Economía y Financiamiento del Envejecimiento, ambas por Tilburg University, y Bachiller en Economía por la PUCP. Sus áreas de investigación son en economía de la salud, mercados laborales, economía de las pensiones y políticas públicas. Sus investigaciones exploran temas como el impacto de la expansión de los seguros subsidiados de salud, efectos de las pensiones en la sostenibilidad fiscal y bienestar de los individuos, así como la informalidad de los mercados laborales y su relación con plataformas digitales y el ahorro para el retiro. Posee publicaciones en revistas de prestigio internacional y ha sido consultora de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Banco Interamericano de Desarrollo y Ministerio de Economía y Finanzas, entre otros.