viernes

Gender Peer Effects in Post-Secondary Vocational Education
Fernanda Ramirez-Espinoza

Abstract:

This paper presents evidence that women benefit from having a higher percentage of female peers in post-secondary vocational STEM programs. I use idiosyncratic variation in gender composition across cohorts within majors within branches (campuses) for identification. A 10 percentage point increase in the proportion of women in a STEM major cohort has a statistically significant positive effect on female students. It decreases female dropout rates by 9.6% and increases GPA by 0.05 standard deviations. The evidence suggests peer effects are mediated by the gender of the instructors: as female students have fewer female instructors, the effect of having more female peers intensifies.

Speaker:

Fernanda Ramirez-Espinoza es candidata a doctora en Evaluación de Programas y Políticas Educativas por la Universidad de Harvard. Previo a sus estudios de doctorado, estudió una Maestría en Políticas Públicas en la Harvard Kennedy School e Ingeniería Industrial en la Pontificia Universidad Católica de Chile. Está afiliada al el Instituto de Ciencias Sociales Cuantitativas de Harvard y Consilium Bots y enseñará un curso en la Harvard Graduate School of Education como profesora instructora en Spring 2022. Su agenda de investigación se centra en las políticas e intervenciones educativas latinoamericanas, estudiando el sesgo de género y sus efectos en los resultados educativos. En particular, investiga el por qué las mujeres están subrepresentadas en las áreas STEM, cómo el género de los pares afecta a mujeres y hombres y qué intervenciones se pueden implementar para cerrarla brecha de género en todos los niveles educativos y sus resultados posteriores.